keskiviikko 3. marraskuuta 2010

Lukiodiili - yrittäjyyskurssin uusi muoto

Diili-ohjelmasta idean saanut yrittäjyyskurssi järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteistyönä Ukin lukion kanssa. Ryhmät kilpailevat leikkimielisesti erilaisissa yritysten antamissa tehtävissä. Tehtävät koskevat esimerkiksi markkinointia tai mainontaa. Aluksi yrityksiä oli hankala saada mukaan, mutta onneksi halukkaita on kuitenkin löytynyt. Yritysten innostus on ensisijaisen tärkeää, eikä kurssi onnistuisi ilman niiden panosta.
Ensimmäisenä tehtävänä oli suunnitella ohjelmaa tai markkinointia Turun kirjamessuille. Tehtävän tavoitteena oli saada nuoret innostumaan kirjamessuista. Haastetta riitti, sillä monet nuoret eivät ole kiinnostuneita kirjoista tai ainakaan kirjamessuista. Esittelimme ideamme messujen järjestäjille, ja he pohtivat kokouksessaan tehtävän voittajaryhmää. Kilpailuhalua lisäsi tieto siitä, että jos ideat olisivat tarpeeksi hyviä, niitä saatettaisiin oikeasti käyttää.
Toinen tehtävä oli kirjakaupan näyteikkunan suunnittelu. Lisäpaineita toi se, että yleisö äänesti parhaan ikkunan. Kriteereinä oli ajankohtaisuus ja kirjojen houkuttelevuus. Tehtävä ei ollut yhtä vaativa kuin ensimmäinen, koska näyteikkunoita oli mahdollisuus suunnitella vielä tekohetkellä. Äänestäjien paljous yllätti sekä kirjakauppiaan että kurssilaiset.
Kolmantena suunnittelimme Karraxille mainoksen ja sen ympärille markkinointisuunnitelman, johon kuului budjettilaskelma. Tehtävässä parasta oli vapaus ja omien ideoiden esille tuonti. Mainosta ei rajoitettu oikeastaan mitenkään. Saimme itse päättää jopa sen, tuleeko siitä lehti-, video-, vai radiomainos. Varsinainen mainoksen teko oli suurin haaste, vaikka ideoita riitti. Oma ryhmämme valitsi lehtimainoksen, jonka toteutimme powerpoint-esityksellä.
Tehtävien lisäksi vierailimme Nuori Yrittäjä -messuilla Turussa. Yrittäjät esittelivät messuilla yrityksiä, jotka he olivat perustaneet valtakunnallista kisaa varten. Haastattelimme yrittäjiä ja tutustuimme todella erilaisiin toteutuksiin. Nuoret yrittäjät olivat yllättyneitä työn määrästä, joka yrittäjää kohtaa. Osalle kisa oli koulun päättötyö, osa tuli mukaan lukion kautta.
Yrittäjyyskurssi tuo vaihtelua lukiolaisen arkeen. Tällä kurssilla on lupa unohtaa kurssikirjat ja kokeisiin pänttääminen. Tärkeintä on luovuus, innostuneisuus ja aktiivisuus. Terve kilpailuhenkikään ei ole pahasta. Ei kannata valita kurssia, jollei ole valmis yhtään panostamaan. Kurssi ei kuitenkaan vie liikaa aikaa muusta opiskelusta tai vapaa-ajasta. Kurssilla pääsee vilkaisemaan yritysten toimintaa ja yrittäjien arkea. Saa myös kokemuksia, joita on vaikea saada muualta. Miten muuten olisi mahdollista suunnitella mainos paikalliselle nahkarotsiliikkeelle kuin osallistumalla yrittäjyyskurssille.

Teksti: Emilia P. ja Johanna V.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti