tiistai 24. marraskuuta 2009

Oppimisen motiivit

Lähes päivittäin pitäisi lukiolaisten jaksaa opiskella tehokkaasti ja ahkerasti. Lisäksi tietoa tulisi myös jonkin verran jäädä päähän, eli oppiminen olisi suotavaa. Uusien asioiden omaksuminen ei kuitenkaan aina ole itsestäänselvyys, varsinkaan jos oppiminen ei tunnu mielekkäältä, eikä motivaatiota löydy.

Oppimista tapahtuu parhaiten silloin, kun se on mielekästä ja niin sanotusti vapaaehtoista. Myös opittavan aiheen tulisi olla mielenkiintoinen ja mukaansatempaava. Tällöin uuden omaksuminen ei tunnu ”pakkopullalta” vaan helpolta ja innostavalta. Lähes kaikki vapaa-ajallamme opittu onkin tällä tavoin, omasta tiedonhalustamme ja uteliaisuudestamme, alkunsa saavaa oppimista. Näin opitut asiat koskettavat melkein aina meitä jollakin tavalla jääden siten helposti muistiimme.

Aina ei ole realistista ajatella kaiken oppimisen ja opittavan olevan itseään kiinnostavaa ja motivoivaa. Näin saattaa olla toisinaan koulussa ja lukiossakin. On kuitenkin muistettava, ettei huonoja aiheita ole, useimmiten on vain vääränlaisia näkökulmia ja asenteita. Yleensä suurin haaste onkin saada opiskeluun samaa intoa, jota koemme esimerkiksi tietokonepelejä pelatessamme. Nimittäin minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa!

Omia motiiveja sekä jaksamista parantamalla saavuttaa helposti oppimisen suhteen asetetut kriteerit ja suunnitelmat. Motivaatio koostuu monesta eri tekijästä ja siksi sen ylläpitämiseksi tai kiinnostuksen herättämiseksi on monia keinoja, jotka eivät vaadi paljon vaivaa. Helpointa on aloittaa tarkastelemalla oppimisen kokonaisuutta: Mihin oppimisella pyritään? Miksi? Mitä hyötyä oppimisesta ja opiskelusta on?

Tiedostettaessa opiskelun tavoitteet ja merkitykset voidaan asettaa omia lähtökohtia ja päämääriä, jotka halutaan saavuttaa. Suuripiirteiset tavoitteet ovat yhtä hyviä kuin kaikki muutkin.

Erilaiset kannustimet eli niin kutsutut porkkanat ovat erinomaisia laiskemmillekin henkilöille. Porkkanat voivat olla niin konkreettisia kuin abstraktejakin. Jokainen voi keksiä itselleen sopivan ”houkuttimen”, jolla palkita itsensä jonkin asian oppimisen jälkeen. Tiivistetysti: Haasta itsesi oppimaan, ja opittuasi palkitse itsesi!

Historiakin itsessään jo kertoo meille opiskelun ja sitä kautta tapahtuvan oppimisen tärkeydestä. Oppiminen nimittäin on taannut - ja takaa yhä - yhteiskuntamme tiedon, taidon ja kulttuurin siirtymisen sukupolvelta toiselle. Merkittävässä roolissa ovat tietysti olleet puhe- ja kirjoitustaito, mutta ilman niiden ymmärtämistä ja tulkitsemista eli oppimista ei maailmamme olisi kehittynyt eteenpäin nykyiseen muotoonsa!

Oppiminen on kyky, josta ihmisten ei ole syytä luopua!

Tekstin kirjoitti: Jarmo U.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti